En diktator blir till

I The Childhood of a Leader får vi följa en ung pojke under den omvälvande tid som innebar slutet på det första världskriget. Men som samtidigt lade grunden till det andra världskriget. En framtida diktator formas, där frågan om arv eller miljö ställs på sin spets.

Brady Corbet har som skådespelare setts i filmer som Michael Hanekes nyinspelning av Funny Games och Lars von Triers Melancholia. Nu är 27-åringen aktuell med sin första långfilm som regissör och han är en av åtta nominerade till The Ingmar Bergman International Debut Award på festivalen.

The Childhood of a Leader, som är en samproduktion mellan flera europeiska länder och är producerad av svenska Helena Danielsson, var allt annat än smärtfri att färdigställa. Bristande kommunikation innebar återkommande problem.

– Att göra den här filmen var något av en mardröm, så det är nästan bisarrt till vilken grad den färdiga filmen stämde överens med den vision vi hade från första början. Allt från att hitta pojken till filmens estetik. I slutändan verkade ändå allt som skedde till filmens bästa, säger Brady Corbet.

Filmen tar sin början i sluttampen av första världskriget då Versaillesfördraget är nära förestående. Manuset är löst baserat på Sartres novell med samma namn. Men idén till att göra en film om denna period föddes när Brady Corbet läste Margret MacMillans bok Paris 1919 för tio år sedan. I filmen får vi följa pojken Prescott – spelad på ett övertygande sätt av Tom Sweet – som är son till en amerikansk diplomat (Liam Cunningham) och en tysk mor (Bérénice Bejo). Familjen har flyttat till Frankrike, då fadern är en av centralfigurerna i fredsförhandlingarna. Robert Pattinson syns i en mindre roll.

– Jag ville göra en film om ett barn av det nya Europa, men jag var framförallt intresserad av de byråkratiska och dagliga rutinerna som ledde fram till det som sedan hände 20 år senare. Några av de mest avgörande händelserna sker i rummen bredvid pojken, säger Brady Corbet.

Med titeln i åtanke är det ändå svårt att inte fundera på vilken av de verkliga totalitära ledarna som pojken ska föreställa som barn.

– Karaktären är inte baserad på någon specifik historisk person, men vissa beteenden och händelser är det. Mussolini brukade, precis som pojken i filmen, kasta sten på folk. Som barn såg Mussolini också ut mycket som en flicka, vilket jag tyckte var intressant eftersom han var så macho. Han var full av dessa motsättningar.

Som research till filmen läste Brady Corbet mängder av biografier om diktatorer. Något tydligt mönster tycker han sig inte se i hur de var som unga.

– Det är ganska inkonsekvent. Men de är ofta sociopater som är extremt narcissisistiska.

Brady Corbet kopplar diskussionen till Donald Trumps kontroversiella framfart inom politiken som republikansk presidentkandidat.

– Det är som en svart komedi, det är riktigt obehagligt. Men jag har ännu svårare för de som stödjer honom. Det finns en replik tidigt i filmen där Roberts karaktär säger att problemet inte är att en person blir ond, problemet är att så få har modet att vara goda.

Anders Calderon

KÖP BILJETT TILL CHILDHOOD OF A LEADER 


Missa inte podcasten Pop Culture Confidential som har bjudit in Brady Corbet till festivaltältet kl 12.00, onsdag 3 februari.




Artikeln är publicerad:

childhood.jpg