Yarden öppnar den 39:e festivalen

Måns Månssons filmatisering av Kristian Lundbergs bok Yarden får sin världspremiär som invigningsfilm på festivalen.

Kristian Lundbergs självbiografiska roman om hur han, när han inte längre kan försörja sig som kulturarbetare tar jobb som daglönare i Malmö hamn, är en av den svenska samtidslitteraturens mest omdiskuterade. Måns Månssons fria filmatisering med Anders Mossling i huvudrollen lämnar ingen oberörd.

Måns Månsson regidebuterade med kortfilmen Clyde (2001) och tilldelades Mai Zetterling-stipendiet vid invigningen av 2015 års filmfestival. Han finns på plats vid invigningsceremonin på biograf Draken den 29 januari. Då visas också Moms on Fire av Joanna Rytel som förfilm. 

Mer info om Yarden i 2016 års program.



FÄNGSLANDE RESESKILDRING MOT KLASSAMHÄLLETS BOTTEN ÖPPNAR FILMFESTIVALEN

När Måns Månsson gör film av ”Yarden” förvandlas Kristian Lundbergs intensivt poetiska roman till ett tät dramatik om medmänsklighet, egoism och rättvisa med en arbetsmarknad i upplösningstillstånd som fond.

En författare försöker skriva poesi som ingen verkar vilja läsa och när arvodet från förlaget sinar tvingas han ta de jobb som finns. Han börjar arbeta på ”yarden”, en omlastningsplats för fabriksnya bilar som väntar på sina framtida ägare i Malmö hamn. Hans nya arbete innebär dock ingen trygghet – tvärtom blir bemanningsanställningen på yarden till ett fängelse där han döps om med ett femsiffrigt anställningsnummer och där hänsynslösa chefer, intrikata angiverisystem och hot om omedelbar uppsägning håller arbetarna i schack.

– Det första jag fångades av var platsen i sig, vetskapen om att det fanns en gigantisk bilparkering i Malmö hamn där hundratusentals bilar parkerades om av spökförare som rörde sig på sitt arbete som i ett fängelse. Den beskrivningen väckte min nyfikenhet, jag ville förstå hur platsen fungerade. Det handlar alltså om en plats som kränger en symbol för friheten, men den befolkas av djupt ofria människor, den kontrasten var central redan från början, säger Måns Månsson.

En rak spelfilm baserad på en kritikerhyllad roman framstår kanske som ett märkligt karriärsteg. Åtminstone för en regissör som tidigare gjort en halvdokumentär uppföljare till en av Sveriges största polisserier, en stillsam cinema verité om en landshövding och en poetisk kärlekshistoria inramad i kongolesisk inrikespolitik. Eller så var det alldeles självklart att Måns Månsson, regissören bakom H:r Landshövding, Hassel: Privatspanarna och Stranded in Canton skulle välja att filmatisera just Kristian Lundbergs självbiografiska roman ”Yarden”.

– Jag är väldigt stolt över både Hassel: Privatspanarna och Stranded in Canton, men ingen av filmerna har fått en ordentlig chans att möta sin publik. Efter att ha skrivit, regisserat och fotograferat allting själv, två gånger om, insåg jag att det inte skulle gå att fortsätta göra film på det sättet om man ville att fler än åttahundra personer skulle se filmerna, berättar Måns Månsson som under arbetet med Yarden fungerat enbart som regissör, medan Sara Nameth förvandlat romanen till ett rappt manus och Ita Zbroniec-Zajt fångat berättelsen med ett knivskarpt och djupt poetiskt kameraarbete.

När romanen ”Yarden” släpptes slog den ned som en bomb i samhällsdebatten. Kristian Lundbergs ofrivilliga wallraffande på den svenska arbetsmarknadens lägsta pinnhål blottade ett sår i den svenska modellen som varken fackförbund eller näringslivsorganisationer ville kännas vid. Kristian Lundberg var inte ensam i sin situation, inte heller var han först, men ingen har skildrat den här verkligheten med en så precis prosa.

Måns Månssons tidigare filmer har varit minst sagt okonventionella, uppbrutet berättande, i gränslandet mellan dokumentärt och fiktion. På samma sätt följer Kristian Lundbergs roman inte direkt romanformens konventioner, den rör sig fritt genom associationer och tankar. Ändå är Måns Månssons filmatisering hans rakaste film någonsin.

– För mig kändes det väldigt spännande att jobba med ett nittiosidigt dialogdrivet manus, och jag tror inte att det hade varit möjlig att filmatisera den här romanen på ett annat sätt. Boken är ju i sig väldigt flytande och saknar ett tydligt narrativ, det blev en drivkraft i sig att försöka översätta Kristian Lundbergs bok till ett filmiskt narrativ som inte bara återupprepade det boken redan berättade på egen hand, säger Måns Månsson.

Olle Agebro 


Pssst…
Festivalen visar närmare 450 filmer från 84 länder under elva intensiva dagar, 29 januari – 8 februari. Dessutom en massa seminarier, samtal, fester och musik.

yarden.jpg